Monday, February 14, 2011

as salam....... tanggal 12 rabiul'awal........Maulid nabi muhammad s.a.w














Maulidur Rasul................


Selamat sejahtera kpd sume dan slamat mymbut hari maulidur rasul pd hr ni kpd semua umat islam sekalian.. Hari ini, tanggal 12 rabiul'awal 1425H, mari kita kmbali kpd pengertian dan keistimewaan sebenar bulan ini. Bulan Rabiulawal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiulawal pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah. Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka. Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah saw telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sehinggalah sekarang.


Ada banyak peristiwa penting yang telah dicatatkan oleh sejarah iaitu di dalam bulan Rabiulawal ini dan diantaranya ialah hari kelahiran baginda, Nabi Muhammad S.A.W iaitu jth pd hr ini..Marilah kita sama2 berselawat ke atas jujungan kita nabi Muhammad S.A.W. 


KeNAngan...............


Menyingkap kembali d zaman persekolahanku, aku sering mengikuti perarakan yg sering d lakukan oleh pihak sekolah. Seronok sgt coz masa itu perarakan tersebut juga diikuti dgn org dewasa, so mak & abahku juga trut serta... Dengar ceramah dan sebagainya, DAN paling best part MAkan...yea la..Budak2 la kate kan..hehehhehe...Tp sume tu dh xde lg skarg dan kurang mndapat smbutan dr golongan rmaja terutamanya, kenapa yea??? hmmmm...  aku pn xtahu..hehehheh..mgkin krana kurgnya sifat ingin mninjau xtiviti sekeliling...mungkin la.......walaubagaimanapn, hr ini msih lg d kenang oleh muslimin dan muslimat, alhamdulillah........Dan smoga hr ini akn abadi selamanya dan tetap akan d truskn oleh golongan akn dtg.........Amin

No comments:

Post a Comment